ceesenies.reismee.nl

Dag 106 - Pesos, dollars en quetzals...

IK TOETER DUS IK BEN Bij aankomst in Mexico stad racen we met een erg ijverige taxi chauffeur (zie titel) naar ons hostel. We hebben lage verwachtingen van deze stad, maar stellen deze bij na een ochtend dwalen door Frida Kahlo's casa azul (Cees kan Frida's naam niet onthouden en blijft haar dus stug de vrouw van Bert -van Ernie- noemen). Mexico stad telt zo'n 30.000.000 inwoners, maar voelt wonderlijk genoeg niet benauwend, zelfs niet in de drukbezette, maar superstrak georganiseerde metro. GROAAARRHH!!! WOARGHA... HOCHGE HOCHGE!!! Na 13 uur in een nachtbus starten we het 'droge seizoen' in Palenque met een flinke tropische regenbui. Goed moment voor een siesta, totdat we abrupt uit ons slaap gerukt worden door een vreselijk geluid, maar dan ook echt een angstaanjagend diep luid geschreeuw...Is het een tijger? Is het een jaguar? Is het een hyena die met een beer vecht? Met het slaap nog in de ogen en gevaar voor eigen leven rent Cees naar buiten en wat blijkt? We hebben zojuist voor het eerst kennis gemaakt met brulapen. Welkom in centraal Amerika!  We brengen onze eerste week in Mexico door op de Yucatan peninsula, waar we onze eerste maya ruines ontdekken en met een klein bootje door de mangrove van Rio Lagartos varen om flamingo's te bespieden. WIE ZIJN BILLEN BRAND... Vanuit Mexico nemen we een boot naar het ieniemienie paradijsje Caye Caulker, een eilandje van Belize waar 'Go Slow' het motto is ("No worries maan") en we snorkelen afwisselen met hangmatten. Eerste keer snorkelen voor ies, die zich nog niet besefte dat je dan natuurlijk continu met je billen pal in de zon ligt. Maar het was de rode billen waard! In de wonderlijke onderwaterwereld ontdekken we koraal, haaien, zeeschildpadden, enge alen en felgekleurde visjes...zucht..fijn... MOSQUITO & WAX Een Beliziaanse legende vertelt over 'Mosquito' en 'Wax', twee vrienden. Tot Wax geld leent van Mosquito en niet terugbetaald. Wax ontloopt Musquito maandenlang, maar op een dag komen ze elkaar toch tegen. Wax rent er vandoor en springt in het dichtstbijzijnde gat om zich te verstoppen; een oor. En sindsdien zoemt Mosquito langs alle oren op zoek naar Wax....om hopelijk ooit zijn schulden te kunnen innen. En de moraal van het verhaal, de muggen lusten Iselin allemaal. MAARJA MAYA Van Belize boten en bussen we ons een weg naar Guatamala, waar we aftrappen met Tikal. Een van de mooiste Maya tempels van centraal Amerika, maarja...wij verwonderen ons vooral met ons hoofd in ons nek over de rondslingerende apen, toekans, krokodillen (moet daar geen hekje voor?) en andere gekke beesjes waar we de naam nie meer van weten.  Ja, tot nu toe is centraal Amerika een grote warme, tropische, schreeuwende, kristalheldere en soms jeukende verrassing. Toch zetten we er een klein beetje de vaart in, aangezien we vanaf 11 december voor heel even een thuis creeeren in Costa Rica. We gaan hier een maand Spaans leren met ons voeten in het zand en surfen tot we het kunnen... Hasta Luego! Cees en ies ps: superleuk om te lezen hoe het met jullie gaat!

Toet

Superleuk om te lezen hoe het met jullie gaat! Mexico is mooi he? Lieve schattige aapjes van me... Jammer dat je niet bij de eetclub was dit weekend, we hebben jullie wel gemist! Heul veel plezier in Guatemala en Costa Rica!

Jo

Als musquitos op wax afkomen en jou daardoor lastig blijven vallen kan het misschien helpen als je je oren eens schoon maakt...

Ik hoop echt dat t pakje aan komt trouwens, incl de peppernuts...dan ben je de bom in je klas!!

Larissa

Heel leuk jullie verhalen te lezen. Veel succes met het Spaans en alle gekke beesten!
Liefs, Larissa

opa en oma

wat een mooi verhaal en mooie foto,s alweer.fijn dat we elkaar gisteren weer gezien en gesproken hebben.succes met het duiken en tot ziens op scype.doeiiii.

maartje

stopt sint ook wat in jullie schoen?
we missen jullie!!!!!!

Mar

Te leuk om te lezen, elke keer weer! Wat hebben jullie het goed zo te horen en te zien, geweldig. Hier alles z'n gangetje, best een beetje saai maar ik kan het niet mooier maken. Het weer zit ook al niet mee... Fijn dat jullie mij weer hebben opgefleurd met jullie (súpernietmeernormaal leuk geschreven) belevenissen en bijbehorende foto"s. Wellicht met oud en nieuw effe skypen???? Ik hoop het! Ga vooral zo door jongelui.
Vette Slobber,

Mar.

Arthur

Muy Bien

Suzan de Haas

Hi Cees en Iselin,
vanachter mijn bureau zit ik enorm te genieten van jullie mooie reisverhalen. Ik droom regelmatig weg richting Zuid-Amerika. Geweldig dat jullie deze ervaring mogen/kunnen beleven, geniet er van en blijf zo lang mogelijk weg....

Richard A-Ploeg

Hola queridos amigos Cees y Ies,
Que viaje bonito y interessante que estas haciendo.
Aqui tenemos invierno con mucho LLuvia y viento y hoy hace salida el tio Sinterklaas otravez. (Hasta el ano que bienne).
Me hace inscribir para el selection de los buceadores pero en esre momento todo esta parada por que Mike Boezaard esta entermo, y Niels Termeulen sera padre y los 2, Koen Haegens y yo tenia mala suerte.
To siento mucho, necuro hay unos/allos en mi escritura pero tu 2 mucho suerto con tu classes de Espagnol!

Reguerdos de Richard.

Y feliz navidad y una prospero ano nuevo!

Jo, Jorrit, Isa & Julia.

Zeg zus en schonebroer, zijn jullie ook je slaapplek uit gedreven of hoe gaat het daar? Zag net op t nieuws over overstromingen in Costa Rica.
xx