ceesenies.reismee.nl

Dag 92 - Sneeuwsafari

Lieve allemaal, Er is alweer een maand voorbij. Het vakantiegevoel maakt langzaam plaats voor het besef dat we nog lang niet terug naar huis gaan. Dat is soms even moeilijk, omdat er natuurlijk dingen zijn thuis die we missen. Maar het vooruitzicht naar nog tien maanden de wereld over struinen maakt ons vooral twee hele gelukkige mensen. We leven onze droom, reizen vol verwondering van ontdekking naar ontmoeting en nemen gulzig alles in ons op. En dat smaakt goed! En absoluut naar meer... Maar hieronder eerst nog even wat er gebeurt is sinds we een maand geleden onze auto inleverden in de VS. LIFTEND NAAR CANADA "Huh? Geen bussen? Maar hoe moeten we dan naar Canada?" Een stuk karton en een zwarte markerstift bieden de oplossing: 'North!' Duim omhoog en gaan. Het is tenslotte maar 350 kilometer en we hebben nog vijf dagen voor onze trein uit Winnipeg (Canada) vertrekt. We blijken maar 1 dag nodig te hebben. Want binnen een half uur stopt er een meisje dat ons naar de volgende stad brengt en nog twee uur liften en een vriendelijke rabbijn verder staan we in Winnipeg. Top!  Aldaar belanden we in een superhuiselijk hostel, waar we voor de verandering een paar dagen bijna niks doen. Beetje ijshockey kijken, foto's uitzoeken, boodschapjes doen, koken voor het huis en avonden vol bacardi cola. Iedere dag plaatsen we een nieuw A-4tje op de eettafel: "Cees is making lasagna tonight! Put your name down, everybody chips in". En de eettafel zit iedere avond voller. Op zn Hollands zegmaar supergezellig.  IJSBEREN IN CHURCHILL Na 48 uur treinen, want een autoweg gaat er niet heen, komen we aan in Churchill, een 'stadje' (dat 16 straten telt) aan de Hudson bay. Nat en koud, maar geweldig. Want op een mistige dag weten we toch drie ijsberen te spotten. Een matige score, maar wij zijn er berenblij mee. De tweede koude dag (gelukkig verkocht Wallmart ook winterjassen!) brengen we door tussen de sledehonden.  Eenmaal terug in Winnipeg pakken we alweer de trein. Deze keer dwars door het land, over de prairie en door de rocky mountains, naar Vancouver aan de west kust van Canada. GO CANUCKS GO! Als we in Vancouver aankomen tikken we via het hostel waar we slapen kaartjes voor een ijshockeywedstrijd op de kop. Mijn god, wat gaat dat er hard aan toe. De een na de andere speler wordt tegen de rand geramd en als er echt gevochten wordt gaan de handschoenen uit (er wordt NIET gestopt met vechten tot er een man gevallen is) en dit alles is 'gewoon' part of the game. Das wel even wat anders dan het tutterige gedrag van onze voetballers, die bij het minste of geringste al kermend op de grond liggen. Nee, niet hier. Hier krijg je twee proppen in je neus om het bloeden te stoppen en speel je door, wat een sport! De Vancouver Canucks winnen met 3-2, we leveren onze kaartjes in het hostel weer in voor gratis bier en burgers en vallen uiteindelijk zeer voldaan in slaap, cees boven en ies onder (want we hebben een kamer met een stapelbed). WINTERWONDERLAND "Krijg ik er ook sneeuwkettingen bij?", vraagt Cees vriendelijk als we onze (alweer blauwe) huurauto oppikken in Vancouver. "Sneeuwkettingen? Ik weet niet waar u van plan bent helemaal heen te rijden, maar ik verzeker u dat u geen sneeuw gaat tegenkomen." Prima, denken wij, want wat weten wij van Canada. Meer dan die meneer, zo blijkt, want we hebben de 9 dagen erop iedere dag sneeuw. De volgende ochtend in Glacier national park begint het al met een goeie sneeuwbui. Maar ook de dagen erop in Banff en Jasper national park ligt er een witte deken over het landschap. Hoogtepunten in deze dagen zijn de drie (alweer drie?) grizzlyberen die we spotten tijdens een prachtige autorit in de omgeving van Banff en het ronddobberen in een hotspring terwijl er dikke sneeuwvlokken op ons buik vallen. En ons autootje hield het goed.  WHALE WATCHING....? Onze laatste week in Canada beproeven we ons geluk op Vancouver island, waar we met een zodiac op zoek gaan naar walvissen. Alleen al de zodiac is een waanzinnige ervaring. Als we goed vaart maken stromen de tranen over ies dr wangen. Van de koude wind, maar vooral van het lachen. Het wordt een heftig ritje, want het water is onrustig, wat zegmaar als een hele hele hele hele hobbelige weg voelt. En we zien van alles...behalve walvissen. "One of those days", want alle dagen ervoor waren er zowel orca's als bultruggen gespot. De twee dagen erna vervolgens ook. Maar niet getreurd, want we mogen gratis nog een keer mee. En we hebben de tijd. Dus ondanks dat ies de dag na het zodiaccen het gevoel heeft dat ze van een trap gelazerd is, stappen we drie dagen later vrolijk nog een keer in. Deze keer is het veel kouder, maar de wind houdt zich koest, waardoor we ver om ons heen kunnen kijken en zoeken...en zoeken...en zoeken..."Yes, I think they have now realy left to Mexico." Perfect joh! Wij maandag ook!  DE VERLOREN JONGENS Vrijdag is ons laatste autodag en dus maken we vanuit Vancouver nog een mooie rit omhoog naar Whistler. Op weg pikken we Brandon op, een jongen die we in Winnipeg al ontmoet hadden. Het wordt een vrolijk weerzien, inclusief dansen in de sneeuw op rock and roll muziek en ademloos staren naar de drie zwarte beren die Brandon plots in de berm ziet staan. Ja, alweer DRIE beren. In Whistler wandelen we rond Lost Lake, waar Cees en Brandon een vlot kapen en besluiten het wandelen te laten voor wat het is. Al peddelend werken ze zich naar de overkant, waar hun gezang al veel eerder aangekomen was. En midden op Lost lake dopen de mannen zich om tot de lost boys. De verloren jongens... En wat is het fijn om ons iedere dag weer te kunnen verliezen in al dit moois. Als jullie dit lezen zitten we alweer (bijna) in Mexico, waarvandaan we rustigaan richting Costa Rica gaan reizen. We houden jullie op de hoogte. Kijk vooral nog even verder rond hier, er staan weer een hoop nieuwe foto's in alle mappen.  Hasta la basta! Cees en ies ps: we zijn ook heel nieuwsgierig hoe het met jullie gaat, dus schroom niet een reactie achter te laten die vooral over jezelf gaat :)

Marielle

Klinkt heel erg goed allemaal! Ik sjees op het moment door portugal per vliegtuig, trein, metro, auto en bus :) En vandaag heeeeeel veel te voet door lissabon met veel zon. Veel plezier nog! KUS

Daan

Wow, klinkt allemaal erg goed!!!! Ik kan hopelijk na 8 weken wachten in het saaiste dorp van heel Nieuw Zeeland, hopelijk donderdag de motor ophalen in de haven:)

Jarik

Wat verschrikkelijk leuk om weer wat van jullie te horen! Het skypen lukt nog niet echt dus moet ik het maar eenzijdig via deze site horen. De verhalen klinken weer ubervet en heul veul plezier in Mexico, ik denk dat jullie dat GEWELDIG gaan vinden. En nu even over mezelf: het gaat goed met mij! ;-) SNEL SKYPEN!

Gert-Jan

Het kan niet op!! Wat een prachtige verhalen tot nu toe. Het lijkt wel alsof het stteds mooier wordt. Schitterende foto's ook, vooral die van de walvissen en orka's. (grapje hoor!!, jullie krijgen misschien nog wel een herkansing).
Goeie reis verder op weg naar Costa Rica, wees voorzichtig in Mexico. We wachten vol spanning weer op een nieuw verhaal.

Jo

Beetje jammer van de aalvissen, maarja je kan niet alles hebben;-) suoer leuk dat jullie foz hebben ontmoef, ik heb al een mail gehad meteen die dag, en vandaag van Katie. Wel jammer dat je niet hebt gsschreven wat een GEWELDIG SPANNEND durp Squamish is :-p hahah
Hopelijk tot snel weer skypes! Gistef waren de mensen om cees heen ge luidruchtig dus ging t niet...kon m niet goed horen.
Tot snel xx Jorrit, Joranne, Isa & Julia

Marja

Wat een belevenissen!!!! Ik ben blij, dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Had de foto's al bij je moeder bekeken en nu het verslag. Heel veel plezier verder nog. Hier gaat alles ook goed. Marjolein heeft ander werk en verhuisplannen. Gaat wel een eind weg hoor! En Jaap-Jan krijgt 28 november de sleutel. Ik moet wel effe wennen hoor. Maar dat hoort erbij, alles komt goed. Ik wacht met spanning op jullie volgende berichten en foto's. Liefs voor jullie allebei

Jo

ontmoef is ontmoet
gsschreven is geschreven
Gistef is gister
ge is te

zo dat maakt t misschien iets leesbaarder...lang leven typen met mn telefoon!

opa en oma

wat een prachtig verhaal weer,alleen dat liften vinden wij een beetje eng.jullie maken veel spannende dingen mee,
wij ook maar dan op een ander gebied.gelukkig gaat het met opa beter dan waar we bang voor waren,hij is(nog)
nietecht ziek maar heel erg moe.hij is zelf tot nu toe tevreden.geniet maar zoveel mogelijk.hopelijk kunnen we binnenkort weer eens skypen.dikke kus opa en oma.

maartje

Klinkt wederom geweldig.
Lachen dat koken van cees voor de andere
Ik wil ook een A-4 op de tafel!!!!

amy

wat een mooi verhaal weer zeg echt practig, wel jammer van de walvissen, maare ik ben niet jaloers dat jullie op die boot zaten op het wilde water hahaha

heel veel plezier in Mexico en Costa Rico,
en ik zie jullie hopelijk weer snel op skype.

xxxxxx Amy

Gerjo

Mooi verhaal. Veel moois in Mexico.
Zag dat jullie er nu zijn.

Karin

Geweldig al die beesten in eggie.. ik heb gelijk jullie verhaal weer uitgeprint voor Opa&Oma S. vinden ze vet leuk!!
Verleden week ook erg leuk jullie weer s "aan tafel" te hebben, Lfs

liska

goed verhaal man! lekker naar de warmte toe nu. Mexico is top, lekker faijtas eten. Hier alles ook puik. Zuslief heeft net geknald op museumnacht. Max wordt steeds eigenwijzer en ik ben met me moeder naar de Crea doe beurs geweest. jaja we worden oud. Ga nu maus ervan overtuigen dat we ook nog een flinke reis moeten maken. xx

marion

ik blijf de verhalen maar herlezen en de foto's herkijken. wat een avonturen zeg. nog 2 weken dan gaan gert-jan en ik onze prikken halen, brrr, en dan kunnen we ook op reis. we kijken er zo naar uit. na de prikken nog 2 maandjes........
maar eerst moeten jullie heel midden amerika nog door en de kerst in costa rica vieren. er zijn ergere manieren denk ik zo!t ot skypes en mails, dikke knuffels!!!!!!!!!

mark

Super leuke verhalen joh!!!
Wel erg jammer van de walvissen, ik hoorde van jorn dat dat wel idrukwekkend is.
Hier ook alles geweldig, die kleine groeit als kool 7 kilo nu

Groetjes mark en hilde

Nina

WOW!!! Wat een avonturen beleven jullie allemaal. Ziet er echt heel goed uit! Geniet er nog van!

Groetjes Nina

Gert-Jan

Het is vandaag 15 Mei!! Dus, jawel dochterlief is jarig. Van harte gefeliciteerdm, een dikke kus en een super fijne dag gewenst. Ik hoop dat je een mooie start kent van je alweer 28ste levensjaar.